Omgaan met zelfmoordgedachten

Je wilt je zelfmoordgedachten onder controle krijgen, maar je weet niet hoe? Hier vind je enkele tips om met deze gedachten om te gaan en jezelf te beschermen.

Do's
Don'ts
Jongeren getuigen 

Do’s

Let op voor signalen

Wanneer je aan zelfmoord denkt, heeft dit vaak ook een impact op je gedrag. Wees daarom alert voor veranderingen in je gedrag die kunnen wijzen op zelfmoordgedachten, zoals bijvoorbeeld slecht slapen, minder onder de mensen komen, niet kunnen concentreren op werk of school, veel piekeren over zelfmoord, meer alcohol drinken en/of roken of geen zin meer hebben in dingen die je anders leuk vindt.

Zoek afleiding

Soms kan het helpen om je gedachten te proberen verzetten en te vermijden dat je begint te piekeren. Bijvoorbeeld door een wandelingetje te maken met de hond, naar een film te kijken, een uitgebreid bad te nemen, te sporten of ontspanningsoefeningen te doen. Je kan ook met anderen dingen gaan doen zonder dat je hoeft te spreken over je gevoelens. Bijvoorbeeld gaan voetballen met vrienden, een terrasje doen met een oude klasgenoot of op bezoek gaan bij familie.

Praat erover

Hoewel het erg moeilijk kan lijken om met iemand te praten over zelfmoordgedachten, kan dit wel het verschil maken. Je kan praten met iemand uit je omgeving, zoals een vriend, familielid, leerkracht of collega. Als je niet durft praten met een bekende, kan je ook contact opnemen met de anonieme hulplijn Zelfmoordlijn 1813. Praten lucht op.

Zoek hulp

Alleen met je zelfmoordgedachten blijven zitten is geen goed idee. Weet dat je altijd hulp kan inschakelen, zowel in je omgeving als bij professionele hulpverleningsinstanties

Maak een safety plan

Soms lijkt een situatie zo uitzichtloos dat je niet weet wat je nog kan doen. Op zo’n moment kan een safety plan of veiligheidsplan steun geven. In dit safety plan kan je bijhouden wat je tot rust kan brengen in een crisissituatie en wie je eventueel kan contacteren in geval van nood. Lees hier hoe je een safety plan kan maken.

BackUp

BackUp is een mobiele app die je kan helpen om je zelfmoordgedachten onder controle te houden. Kijk hier voor meer info over BackUp.

Think Life

De online zelfhulpcursus Think Life heeft als doel je beter te leren omgaan met je zelfmoordgedachten. Klik hier voor meer info over Think Life of bekijk het filmpje.

Don’ts

Vermijd alcohol en drugs

Stimulerende en verdovende middelen kunnen de drempel tot zelfmoord verlagen omdat ze je relativeringsvermogen aantasten en je impulsiever of agressiever kunnen maken.

Zoek geen gevaarlijke plaatsen op

Beperk zo veel mogelijk je toegang tot plaatsen waar je zelfmoord kan plegen. Zorg dat je zo weinig mogelijk alleen bent en zoek afleiding.

Sluit jezelf niet op

Zorg dat de nooddiensten of andere hulpverleners makkelijk bij jou kunnen geraken als het nodig is.

top

Jongeren getuigen  

Carrie, 16 jaar

Elise, 17 jaar

De filmpjes zijn eigendom van de organisatie Zorg voor Suïcidepogers. Getuigenissen zijn nagespeeld door acteurs.

© Zelfmoord1813 - disclaimer

Creatie: Kunstmaan