Ga verder naar de inhoud

Onderzoek naar online preventiecampagne voor mannen

Het onderzoek werd ondertussen afgesloten. We gaan aan de slag met de verwerking van de resultaten. Bedankt voor je interesse!

Mentale gezondheid bij mannen

Met een nieuwe campagne en website wil het Vlaams Expertisecentrum Suïcidepreventie aandacht vragen voor het taboe op psychische problemen en zelfmoord bij mannen.

Mannen lopen wereldwijd immers een verhoogd risico op zelfmoord. In Vlaanderen sterven drie keer zoveel mannen als vrouwen door zelfdoding. Zelfmoord is in Vlaanderen de eerste doodsoorzaak bij mannen tussen 15 en 54 jaar.

Naast de algemene risicofactoren voor zelfdoding hebben mannen extra risicofactoren die onder meer sterk samenhangen met heersende genderstereotypen en het taboe op hulp zoeken of spreken over psychische problemen en zelfmoordgedachten.

Research3

De campagne

De campagne omvat twee campagnevideo's, een website met informatie over zelfmoordpreventie en mentale gezondheid op maat van mannen, en videogetuigenissen van mannen die worstelden met hun mentale gezondheid. De campagne beoogt om de mentale gezondheid van mannen te versterken door signalen van psychische problemen beter te leren herkennen en bespreken (ook als omgeving) en zo de drempel naar hulp te verlagen.

Research

Graag een preview? Neem dan deel aan ons onderzoek

We willen graag onderzoeken wat mannen van de campagne vinden. Wanneer je deelneemt, vragen we je om een online vragenlijst in te vullen vóór en na je bezoek aan de campagnewebsite. De vragenlijst peilt naar jouw ervaringen en mening over de campagne. Op basis van jouw feedback, kunnen we nog aanpassingen maken aan de campagne, die vervolgens in april zal worden gelanceerd.

Voor het onderzoek zoeken we mannen (18+) die de campagne in preview willen uittesten. Ben je benieuwd naar de campagne? Neem dan deel aan het onderzoek via onderstaande link.

Het onderzoek werd ondertussen afgesloten. We gaan aan de slag met de verwerking van de resultaten. De campagne wordt in april gelanceerd.