Ga verder naar de inhoud

Hoe zorg ik voor mezelf als naaste?

Zorgen voor iemand die aan zelfmoord denkt of die een zelfmoordpoging ondernomen heeft kan best zwaar wegen. Het is belangrijk om ook je eigen draagkracht in het oog te houden. Hieronder lees wat je kan doen om ook voor jezelf te zorgen.

Balancerende stenen

Wat je zelf kunt doen

  • Zorg voor gezonde voeding; stel eventueel een weekmenu op. Het koken op zich kan al ontspannend werken.
  • Beweeg. Sporten mag, maar is geen must. Ook met de hond wandelen, de trap nemen, het gras maaien, etc. zijn gezonde vormen van beweging.
  • Wees creatief. Of het nu tuinieren, lezen, koken, breien, etc. is, hobby's halen ons stressniveau naar beneden.
  • Meer tips die je helpen om je veerkracht te verhogen, vind je op Check jezelf.

Wat je met anderen kunt doen

  • Bel eens een vriend of voor een goeie babbel
  • Spreek met vrienden af om iets leuks of ontspannend te doen
  • Indien je kinderen hebt, spreek dan eens af met andere gezinnen met kinderen, zodat de kinderen ook afleiding hebben
Handen met bloem

Professionele hulp zoeken

Wanneer je klachten langer aanhouden of ernstiger worden, aarzel dan niet om professionele hulp te zoeken.

  • Ga langs bij je huisarts als je je zorgen maakt over je fysieke of mentale gezondheid
  • Maak een afspraak met een psycholoog of psychotherapeut; gesprekstherapie kan je helpen om terug een gevoel van controle te krijgen over een overweldigende situatie. Deze kan je ook ontspanningstechnieken aanleren.
  • Neem contact op met de Zelfmoordlijn

Nieuwe website voor broers, zussen en kinderen van iemand die aan zelfdoding denkt

Ben jij tussen 16 en 25 jaar oud?

Denkt jouw (half/plus) broer, zus of ouder aan zelfdoding?

Wil je mee helpen aan ons onderzoek?

Waarom dit onderzoek?

Als iemand aan zelfdoding denkt, heeft dit ook een impact op iedereen in het gezin. Als (half/plus) broer, zus of kind van iemand die aan zelfdoding denkt, zit je vaak zelf ook met heel wat vragen, zorgen en noden. Daarom ontwikkelde het Kenniscentrum Gezinswetenschappen (Odisee Hogeschool) een website met allerlei informatie en tools die je kunnen helpen. Aangezien de website nieuw is, willen we eerst nagaan of deze bruikbaar en helpend is. Daarom voeren we een kort onderzoek uit.

Wat houdt het onderzoek in?

Voor dit onderzoek vragen we jou om twee keer een online vragenlijst in te vullen: één keer voor en één keer na het zien van de website (3 dagen later). Het invullen van de vragenlijst zal telkens 10 à15 minuten duren.

Deze online tools en apps kunnen jou en je naaste helpen

Help! Mijn kind denkt aan zelfmoord

Een website met informatie en tips voor ouders rond het omgaan met de zelfmoordgedachten van hun kind.

Professionele hulp vinden

Je voelt je niet goed in je vel en vreest dat je er zelf niet uit zal geraken? Verschillende mensen staan klaar om te luisteren en samen mogelijkheden te verkennen.

Nu met iemand praten?

Bel 1813

  • 24/7 beschikbaar
  • Gratis & anoniem

Chat

  • Elke dag van 17u tot 00u
  • Anoniem

Mail

  • Antwoord binnen 5 werkdagen
  • Anoniem