Ga verder naar de inhoud

Mannen aan de Zelfmoordlijn

Geplaatst door: CPZ
1/06/2022

Naar aanleiding van de mannencampagne ‘Kom uit je kop’ van VLESP zoomde het Centrum ter Preventie van Zelfdoding in op de cijfers over mannen aan de Zelfmoordlijn. Welke leeftijdsgroepen bellen naar de Zelfmoordlijn, hoe lang denken ze al aan zelfmoord en welke problemen halen ze aan in een gesprek met de Zelfmoordlijn?

Een blik op de cijfers

Aan de Zelfmoordlijn 1813 identificeert 36% (van de oproepers van wie dit geweten is) zich als mannelijk. Verhoudingsgewijs contacteren meer mannelijke dertigers, veertigers en vijftigers de Zelfmoordlijn, in vergelijking met hun vrouwelijke leeftijdsgenoten. Ruim de helft van de mannelijke oproepers denkt meer dan een jaar aan zelfdoding. Ook ondernam de helft van de mannelijke oproepers al één of meerdere suïcidepogingen. Algemeen gezien lijkt het profiel van de mannen die de Zelfmoordlijn contacteren sterk op dat van de vrouwen.

Mannen aan de zelfmoordlijn

In een gesprek met de Zelfmoordlijn wordt – naast een inschatting van de suïcidale crisis waarin de oproeper zich bevindt – ook in kaart gebracht welke risico- en beschermende factoren oproepers aanhalen. Wanneer we de mannelijke en vrouwelijke oproepers naar de Zelfmoordlijn met elkaar vergelijken, dan zien we dat mannen opvallend vaker relatieproblemen aanhalen (24,0% tov 18,3% bij de vrouwen), vaker maatschappelijke problemen aankaarten (werkloosheid, faillissement, financiële en juridische problemen komen bijna dubbel zo vaak voor als bij de vrouwelijke oproepers) en ook middelenmisbruik wordt opvallend vaker aangehaald (11,5% tov 5,5% bij de vrouwen, bij de mannelijke vijftigers is dit zelfs 17,6%)

Vrouw gsm

Heb je interesse in meer cijfers en inzichten over de oproepers van de Zelfmoordlijn, raadpleeg dan het Jaarverslag van het CPZ 2021 of het cijferrapport 2021.

Meer nieuwsartikels

Jongeren telefoon

Deelnemers gezocht voor studie over jongvolwassenen die een suïcidepoging van een vriend(in) meemaakten

VLESP - 29/06/2022

Welke invloed laat het meemaken van een suïcidepoging na op de sociale relaties en interacties van jongvolwassenen? Dat wil de SCOUT (Social Connection amOng yoUth in disTress) Community studie in kaart brengen.

Media award afb vr blog

Inspiratiesessie voor Mediamakers & uitreiking VLESP Media Award

VLESP - 1/06/2022

Je bent journalist, fictiemaker, communicatiemedewerker of influencer? En je wil ontdekken hoe je het thema zelfdoding zorgvuldig in de media aan bod kan brengen? Dan nodigen we jou graag uit op 9 september 2022 voor een boeiende inspiratiesessie en de uitreiking van de VLESP Media Award.

Pins werelddag 2021

Bestel pins voor jouw organisatie

VLESP - 1/06/2022

Op 10 september wordt elk jaar wereldwijd aandacht gevraagd voor de preventie van zelfdoding. Ook dit jaar kunnen bedrijven en zorgorganisaties deelnemen door op de Werelddag een pin te dragen en hiervan foto's te delen.