Ga verder naar de inhoud

Hoe komt het dat ik niet meteen binnen geraak bij de Zelfmoordlijn?

De Zelfmoordlijn 1813 is er voor iedereen die aan zelfmoord denkt of bezorgd is om iemand. Het is een gratis en anonieme hulplijn die wordt beantwoord door een team gemotiveerde, opgeleide vrijwilligers. Aan de Zelfmoordlijn willen we iedereen voldoende ruimte en tijd geven, zonder limiet. Hierdoor kan het zijn dat je niet meteen binnengeraakt wanneer je de Zelfmoordlijn contacteert op een moment waarop al onze beantwoorders al in gesprek zijn.

Aan de Zelfmoordlijn 1813 werken we niet met een wachtrij, omdat we de frustratie die een wachtrij met zich meebrengt willen vermijden en we niet kunnen inschatten hoelang ieder gesprek zal duren (en wanneer het dus aan jou zal zijn). Aangezien we een crisislijn zijn, is ook het inplannen van gesprekken niet mogelijk.

We kunnen ons voorstellen dat het heel frustrerend is wanneer je nood hebt aan een gesprek en niet direct iemand aan de lijn krijgt. Niet meteen binnen geraken betekent echter niet dat je niet meer met ons kan spreken. We raden aan om het een paar keer (met enige tijd tussen) te proberen. Via de telefoon maak je vooral overdag (op weekdagen) de meeste kans om meteen in gesprek te kunnen gaan met één van onze beantwoorders. Wanneer de lijn bezet is, kan je ervoor kiezen om doorgeschakeld te worden naar Tele-Onthaal.

Hoe kan je ons nog bereiken?

Mocht je na een paar keer nog steeds niemand aan de lijn krijgen, kan je ons ook steeds contacteren via mail of chat. Op mails krijg je antwoord binnen de 5 werkdagen. De chat is elke avond geopend tussen 17 en 00u. Verder kan je ook gebruik maken van verschillende zelfhulptools.

Chat

  • Elke dag van 17u tot 00u
  • Anoniem

Mail

  • Antwoord binnen 5 werkdagen
  • Anoniem

Zelfhulp en advies

  • Info en tools om je zelfmoordgedachten onder controle te krijgen

Heb je dringend nood aan hulp en is de Zelfmoordlijn niet meteen bereikbaar, neem dan contact op met de hulpdiensten (via het nummer 112).