Ga verder naar de inhoud

Ondersteuning door ASPHA

Je bent bezorgd om een patiënt of cliënt die met jou over zelfmoordgedachten gepraat heeft of waarvan je vermoedt dat die aan zelfmoord denkt. Je vraagt je af wat je kan doen en hoe je hierover verder in gesprek kan gaan. Met deze vragen kan je terecht bij ASPHA.

ASPHA staat voor Advies SuïcidePreventie voor Huisartsen en Andere hulpverleners. Je kan via telefoon of e-mail contact opnemen met ASPHA voor advies over het begeleiden van suïcidale personen, hun omgeving en nabestaanden van zelfdoding. Een gesprek met ASPHA kan anoniem.

Handen op elkaar

"Je bent hartelijk bedankt voor de inlichtingen. Ik heb er zeker en vast iets aan gehad. Nu heb ik toch al wat meer achtergrond en bagage om met die man te spreken. Ik ga nog een keer concreet over zijn zelfmoordgedachten spreken en trachten meer te concretiseren."

Beller van ASPHA
Logo ASPHA met tel

Waarvoor kan je bij ASPHA terecht?

Je kan bij ASPHA terecht voor ondersteuning bij crisisoverbrugging, risico-inschatting en communicatie met suïcidale personen en hun omgeving. Daarnaast kan je via ASPHA ook meer informatie krijgen over het aanbod aan suïcidepreventie in Vlaanderen.

Enkele voorbeeldvragen:

  • “Kan ik een suïcidale patiënt nog tegenhouden?”
  • “Hoe kan ik nabestaanden na zelfdoding opvangen?”
  • “Waar kan ik terecht voor bijkomende vorming over suïcidepreventie?”
  • “Moet ik een suïcidepoging met gering lichamelijk letsel toch serieus nemen?”
  • “Hoe help ik een patiënt door zijn crisis?”
  • “Hoe ga ik om met een suïcidale patiënt?”
  • “Hoe bevraag ik zelfdodingsgedachten?”
  • “Mag ik mijn cliënt/patiënt laten bellen naar de Zelfmoordlijn en krijg ik dan nadien feedback?”
  • “Ik heb nog niet gevraagd of mijn cliënt/patiënt al weet met welk middel een zelfmoordpoging zou ondernomen worden, zou ik dat doen? Breng ik de persoon zo niet op ideeën?”
  • "De thuisverpleegkundige heeft me zonet opgebeld dat het niet goed gaat met mijn patiënt. Ik ben er nu naar onderweg. Wat kan ik nog doen?"
  • “Mijn patiënt kan gespecialiseerde hulpverlening niet betalen. Naar waar kan ik de persoon nog doorsturen?”
Man denkt

"Ik ben zeer blij dat jullie er zijn. 't Is toch niet altijd gemakkelijk voor ons huisartsen. En ik moet zeggen dat ik denk dat ik toch een stuk vooruit ben met de tips die je geeft. Ik ga daar zeker mee aan de slag."

Beller van ASPHA
Man gsm

Hoe contact opnemen?

Je kan elke werkdag tussen 9u en 21u telefonisch terecht bij ASPHA op het nummer 024/ 24 30 00. Daarnaast kan je ook via e-mail contact opnemen op info@aspha.be.

Indien de lijn bezet is, kan je via het antwoordapparaat jouw telefoonnummer achterlaten. Een medewerker van ASPHA zal je dan zo snel mogelijk terugbellen.