Ondersteuning door ASPHA

Je bent bezorgd om een patiënt of cliënt die met jou over zelfmoordgedachten gepraat heeft of waarvan je vermoedt dat die aan zelfmoord denkt. Je vraagt je af wat je kan doen en hoe je hierover verder in gesprek kan gaan. Met deze vragen kan je terecht bij ASPHA.

Wat is ASPHA?
Waarvoor kan je terecht bij ASPHA?
Hoe contact opnemen?

Wat is ASPHA?

ASPHA staat voor Advies SuïcidePreventie voor Huisartsen en Andere hulpverleners. Je kan via telefoon of e-mail contact opnemen met ASPHA voor advies over het begeleiden van suïcidale personen, hun omgeving en nabestaanden van zelfdoding. Een gesprek met ASPHA kan ook anoniem.

"Je bent hartelijk bedankt voor de inlichtingen. Ik heb er zeker en vast iets aan gehad. Nu heb ik toch al wat meer achtergrond en bagage om met die man te spreken. Ik ga nog een keer concreet over zijn zelfmoordgedachten spreken en trachten meer te concretiseren."

Download hier de ASPHA folder

Download hier een artikel over ASPHA

top

Waarvoor kan je terecht bij ASPHA?

Je kan bij ASPHA terecht voor ondersteuning bij crisisoverbrugging, risico-inschatting en communicatie met suïcidale personen en hun omgeving. Daarnaast kan je via ASPHA ook meer informatie krijgen over het aanbod aan suïcidepreventie in Vlaanderen.

Enkele voorbeeldvragen:

  • “Kan ik een suïcidale patiënt nog tegenhouden?”
  • “Hoe kan ik nabestaanden na zelfdoding opvangen?”
  • “Waar kan ik terecht voor bijkomende vorming over suïcidepreventie?”
  • “Moet ik een suïcidepoging met gering lichamelijk letsel toch serieus nemen?”
  • “Hoe help ik een patiënt door zijn crisis?”
  • “Wat moet ik doen als mensen vaak terugkomen met somatische klachten. Hoe verruim ik dit naar het psychische?”
  • “Hoe ga ik om met een suïcidale patiënt?”
  • “Hoe bevraag ik zelfdodingsgedachten?”
  • “Mag ik mijn cliënt/patiënt laten bellen en krijg ik dan nadien feedback?”
  • “Ik heb nog niet gevraagd naar het middel, zou jij dat doen? Mag ik de methode bevragen, geef ik mijn patiënt zo geen ideeën?”
  • "De thuisverpleegkundige heeft me zonet opgebeld dat het niet goed gaat met mijn oudere patiënt. Ik ben er nu naar onderweg. Wat kan ik nog doen?"
  • “Mijn patiënt kan gespecialiseerde hulpverlening niet betalen. Naar waar kan ik hem nog doorsturen?”

top

Hoe contact opnemen?

Je kan elke werkdag tussen 9u en 21u telefonisch terecht bij ASPHA op het nummer 024/ 24 30 00. Daarnaast kan je ook via e-mail contact opnemen op info@aspha.be.

Let op!

Hou er rekening mee dat je bij een telefonische contactopname eerst een bericht zal horen in verband met de gespreksopname. Daarna krijg je een medewerker van ASPHA aan de lijn.

Indien de lijn bezet is, kan je via het antwoordapparaat jouw telefoonnummer achterlaten. Een medewerker van ASPHA zal je dan zo snel mogelijk terugbellen.

"Ik ben zeer blij dat jullie er zijn. ´t Is toch niet altijd gemakkelijk voor ons huisartsen. En ik moet zeggen dat ik denk dat ik toch een stuk vooruit ben met de tips die je geeft. Ik ga daar zeker mee aan de slag."

© Zelfmoord1813 - disclaimer

Creatie: Kunstmaan