Ga verder naar de inhoud

Silver: een serious game die de geestelijke gezondheid van jongeren versterkt

Geplaatst door: VLESP
27/04/2021

Nieuw in preventieland: de serious game 'Silver' is er! Een veelzijdige game die de geestelijke gezondheid van jongeren tussen 12 en 16 jaar wil versterken. De game werd ontwikkeld door het Vlaams Expertisecentrum Suïcidepreventie (VLESP), in samenwerking met CREATE.eu, in opdracht van Vlaams minister van Welzijn, Wouter Beke en met de steun van de Vlaamse Overheid.

Silver alle mannetjes logo

Wat houdt de game in?

Silver dankt zijn naam aan het Engelse spreekwoord ‘Every cloud has a silver lining’, wat symboliseert dat elke moeilijkheid of tegenslag ook een positieve uitkomst kan hebben. Deze boodschap vormt een rode draad doorheen de game.

In Silver krijgen jongeren op een creatieve en interactieve manier meer inzicht in hun gedachten, emoties en gedrag door het volgen van een aantal personages en verhaallijnen. Silver bouwt aan het herkennen en aanpakken van denkgewoontes en het reguleren van emoties en indirect aan het probleemoplossend denken en sociale vaardigheden. De inhoud is gebaseerd op cognitieve gedragspsychologie.

Onderzocht en goed bevonden

VLESP voerde een onderzoek naar de effecten van de game en naar hoe jongeren de game beleven. Meer dan 1000 jongeren uit 10 verschillende scholen in Vlaanderen namen deel.
Enkele belangrijke bevindingen:

  • De studie toonde aan dat de game een positief effect had op emotieregulatievaardigheden: na het spelen van de game werden de jongeren beter in het herkennen, benoemen en begrijpen van hun emoties.
  • Daarnaast werd er bij de jongeren een daling in de aanwezigheid van denkfouten vastgesteld.
  • Verder gaven jongeren aan dat ze na het spelen van de game meer inzicht hadden in het verband tussen hun gevoelens, gedachten en gedrag en beter begrepen hoe anderen denken en zich voelen.
  • Het feit dat ze de personages leuk vonden en zich konden inleven in de verhalen kon het effect van de game versterken en hen motiveren om de game te spelen.

"Onderzoek heeft aangetoond dat problemen met emotieregulatievaardigheden kunnen leiden tot psychische problemen. Silver werkt net op die basisvaardigheden in en kan zo een sterke preventieve werking hebben bij jongeren en hen weerbaarder maken.”

prof. Gwendolyn Portzky, directeur van VLESP

Klaar om te ontdekken?

Je kan Silver gratis downloaden als app. Voor scholen wordt een educatief pakket en een vormingsaanbod voorzien. Je leest er alles over op silvergame.be

Silver werd ontwikkeld door VLESP, in samenwerking met CREATE.eu. De game kadert in het Vlaams Actieplan Suïcidepreventie en kwam er in opdracht en met de steun van de Vlaamse Overheid. Voor de promotie en implementatie van Silver werd steun verleend door het VAF/Gamefonds.

Meer nieuwsartikels

Vacature nieuw

Twee vacatures staan open!

CPZ - 1/08/2022
Het Centrum ter Preventie van Zelfdoding (CPZ) werft twee nieuwe krachten aan, voor de ondersteuning van vrijwilligers en stafmedewerker…
Gesprek helpt

Gesprek met Zelfmoordlijn vermindert suïcidaliteit

CPZ - 4/07/2022

Samen met het Vlaams Expertisecentrum Suïcidepreventie (VLESP) onderzocht het Centrum ter Preventie van Zelfdoding het effect van de telefoongesprekken aan de Zelfmoordlijn op de oproepers. Uit het onderzoek blijkt dat een gesprek met de Zelfmoordlijn werkt: oproepers zijn minder geneigd een suïcidepoging te ondernemen na een gesprek met een vrijwilliger van de Zelfmoordlijn.

Jongeren telefoon

Deelnemers gezocht voor studie over jongvolwassenen die een suïcidepoging van een vriend(in) meemaakten

VLESP - 29/06/2022

Welke invloed laat het meemaken van een suïcidepoging na op de sociale relaties en interacties van jongvolwassenen? Dat wil de SCOUT (Social Connection amOng yoUth in disTress) Community studie in kaart brengen.