Ga verder naar de inhoud

Mailen naar de Zelfmoordlijn

Naast een telefoonlijn en een chatdienst beschikt de Zelfmoordlijn ook over de mogelijkheid om te mailen.

Heb je nood aan een gesprek over zelfmoord? Je kan 24 uur op 24 een mail sturen naar mail@zelfmoordlijn.be. Je mail wordt binnen de 5 werkdagen persoonlijk beantwoord door één van onze vrijwilligers. De mail is niet geschikt voor acute crisissituaties, hiervoor kan je terecht via telefoon (1813) of chat.

Ben je als hulpverlener bezorgd om jouw patiënt of cliënt? Dan kan je terecht bij ASPHA.
Heb je vragen over de werking van de Zelfmoordlijn en de vrijwilligers? Hiervoor kan je terecht bij het secretariaat van het Centrum ter Preventie van Zelfdoding via cpz@preventiezelfdoding.be.
Voor alle andere vragen rond zelfdoding, de preventie van zelfdoding of bij vragen over de website Zelfmoord1813 kan je terecht bij VLESP. Ook studenten kunnen steeds bij zowel VLESP als het Centrum ter Preventie van Zelfdoding terecht met hun vragen.

Hoe werkt het?

Als je wil mailen met de Zelfmoordlijn, kan je vanuit je eigen mailbox een mail sturen naar mail@zelfmoordlijn.be.

We werken volledig anoniem, wat betekent dat ons e-mailsysteem ervoor zorgt dat we geen e-mailadressen kunnen zien. Als je toch liever niet met je eigen e-mailadres mailt, kan je een gratis e-mailadres aanmaken met een verzonnen naam (bv. via Hotmail, Gmail of Yahoo). De mail is niet geschikt voor acute crisissituaties, hiervoor kan je terecht via telefoon (1813) of chat.

Zodra je bericht bij ons is aangekomen, ontvang je een automatisch antwoord in je mailbox. We streven ernaar je binnen de 5 werkdagen van een persoonlijk antwoord te voorzien. Enkel jij zal dit antwoord ontvangen, zet daarom geen e-mailadressen in CC. Je krijgt altijd antwoord, maar soms komt het antwoord dat we sturen terecht bij je ongewenste e-mails of spamberichten. Vergeet dus niet om ook deze map in je mailbox te bekijken.

Laptop

Belangrijk om te weten

  • Geef in je e-mail voldoende concrete informatie over je gedachten en gevoelens. Op die manier kunnen wij je beter antwoorden.
  • We lezen en beantwoorden de e-mails in volgorde van ontvangst.
  • We streven naar relatief korte contacten en bieden géén therapie of begeleiding. Concreet betekent dit dat we ons trachten te beperken tot vijf keer heen-en-weer mailen.
  • Wil je graag snel met iemand praten? Dan contacteer je ons beter via telefoon (1813) of chat.
  • We werken met verschillende mailbeantwoorders. De persoon die jouw mail beantwoordt, kan enkel je laatst gestuurde mail lezen. Als het niet je eerste mail naar ons is, denk er dan aan om de mail van ons, waarop jij antwoordt, mee te sturen en/of duidelijk aan te geven op welk deel van onze vorige mail je een antwoord geeft. Onze beantwoorders zien namelijk geen historiek van je eerdere mails.
  • Gebruik de e-mail niet om gegevens van iemand anders door te geven. Vanuit de Zelfmoordlijn nemen we nooit zelf contact op met een derde noch telefonisch, noch via mail.

Snel hulp nodig?

Als je snel en direct hulp nodig hebt, kan je ons telefonisch bereiken op het verkorte nummer 1813 of met ons chatten. Voor dringende medische hulp, bel het noodnummer 112.

Bel 1813

  • 24/7 beschikbaar
  • Gratis & anoniem

Chat

  • Elke dag van 17u tot 00u
  • Anoniem