Verder na een poging

Informatie voor volwassenen
Informatie voor jongeren
Jongeren getuigen

Informatie voor volwassenen

Misschien heb jij ook een wanhopig gevoel gehad, een gevoel dat je vast zat en geen andere uitweg meer zag. Misschien wou je dat je niet meer hoefde te denken, dat je niets meer zou voelen, dat de pijn zou stoppen. En nu moet je verder. Maar hoe?

In het ziekenhuis

Hulpverleners in het ziekenhuis nodigen je uit om je verhaal te doen. Vertrouw op hen. Misschien heb je tijd nodig om op krachten te komen en is een opname aangewezen.

In die tijd kunnen jullie samen uitzoeken wat er nodig is om terug op weg te gaan. Medicatie? Psychotherapie? Hulp bij je thuis? Je staat er niet alleen voor.

Terug naar huis met een vervolgzorgplan

Een vervolgzorgplan biedt jou een houvast. Samen met de hulpverleners en je naasten kan je zo’n plan uitwerken. Vraag informatie over de behandeling in het ziekenhuis, bijvoorbeeld welke medicatie je hebt gekregen en wat je thuis moet doen om de behandeling verder te zetten. Maak een afspraak met een hulpverlener voor verdere behandeling. Uit een crisis kan je leren en sterker worden.

Wat helpt?

  • Een routine opbouwen, gezond eten, slapen, bewegen
  • Je gedachten opschrijven
  • Afleiding zoeken en een lijst maken die je bij de hand hebt met dingen die je kan doen als je het moeilijk hebt
  • Praten met mensen, contacten leggen en onderhouden
  • Geen alcohol of drugs gebruiken
  • In therapie gaan, de tijd nemen om met een hulpverlener jouw pijn te delen en op zoek te gaan naar manieren om het leven weer aan te kunnen en problemen aan te pakken
  • Indien nodig, voorgeschreven medicatie nemen in juiste dosis
  • Contact opnemen met Zelfmoordlijn 1813 als je het moeilijk hebt
  • Leren omgaan met je zelfmoordgedachten

Download hier de folder ‘Als het leven ondraaglijk lijkt…praten helpt’ 
Hij is speciaal gemaakt voor mensen in jouw situatie.

De huisarts is de hulpverlener die het dichtst bij jou staat. Bij de huisarts kan je terecht in crisismomenten. Ga een open gesprek aan, vertel wat er is gebeurd en spreek over hoe je verder hulp kan krijgen. Ook als je het moeilijk krijgt en opnieuw zelfmoordgedachten hebt, kan je terecht bij je huisarts.

Hoe maak je een veiligheidsplan?

Een veiligheidsplan maak je bij voorkeur samen met mensen die je kunnen helpen als je het moeilijk hebt. Bijvoorbeeld je partner, je ouders, een zeer goede vriend(in) of een professionele hulpverlener. Met hen kan je afspreken wat in jouw plan staat en kan je bespreken hoe zij aan jou kunnen merken dat je het moeilijk hebt en hoe zij jou kunnen helpen.

Maak dit plan op een moment dat je er rustig genoeg voor bent. 

Denk goed na over hoe je bij jezelf signalen kan herkennen die erop wijzen dat je het moeilijk hebt. Voorbeelden zijn slecht slapen, minder onder de mensen komen, niet kunnen concentreren op werk of school, veel piekeren ook over zelfmoord, meer alcohol drinken of roken, geen zin meer hebben in dingen die je anders leuk vindt, maagpijn/hoofdpijn hebben,… .

Bedenk nu wat je kan doen als je deze signalen opmerkt. Voorbeelden zijn:

  • Zaken die je zelf kan doen zonder hulp van anderen.
    Voorbeelden: elke avond een wandelingetje maken met de hond, naar een film kijken, een uitgebreid bad nemen, sporten, ontspanningsoefeningen doen,  gedachten opschrijven,  naar je lievelingsmuziek luisteren,  gamen, oefeningen doen die je geleerd hebt in therapie ( bijvoorbeeld piekertherapie, oefeningen in positief denken, mindfulness,…)
  • Zaken die je kan doen met anderen zonder dat je spreekt over jouw gevoelens.
    Voorbeelden: gaan voetballen met vrienden uit de buurt, een terrasje doen met een oude klasgenoot of met mama op bezoek gaan bij oma
  • Contacten met anderen waarbij je wél spreekt over je gevoelens
    Voorbeeld: Mia bellen en vragen om samen te gaan wandelen en haar dan vertellen hoe het met me gaat. Jef opbellen en vragen of hij tijd heeft om eens naar je te luisteren, je zou graag wat willen stoom aflaten …. Chatten met Vera…
  • Schrijf in je plan de contactgegevens  van de hulpverlening: bij wie kan je terecht en wanneer kan je de hulpverlener bereiken?
    Naam, adres, telefoon, email van huisarts, psychiater, therapeut,…
    Zelfmoord 1813, chat en telefoon
  • Denk ook na over wat je kan doen als alles in het honderd loopt en jouw plan dreigt te mislukken. Weet dan dat er altijd reddingsboeien zijn en roep dringende hulp in. 
  • Geef niet op, je kan geholpen worden.
  • Zorgen dat je veilig bent (bovenaan jouw veiligheidsplan)
    Alcohol uit huis doen
    Pillen in bewaring geven of wegspoelen door WC
    Andere gevaarlijke middelen waaraan je denkt weg doen… 

Schrijf alles op en bewaar je plan goed, zodat je er meteen naar kan kijken als je het nodig hebt. Een veiligheidsplan kan jou helpen in crisissituaties. Schrijf bovenaan je plan wat je zeker moet doen in crisis om veilig te zijn. In een crisis haal je het plan boven en ga je na wat je kan doen.

Na een crisis ga je samen met jouw ‘helpers’ na of het plan heeft gewerkt en wat je eventueel best kan aanpassen. Niet alles lukt van de eerste keer, geef niet op. Blijf werken aan jouw welzijn en vertrouw op beterschap. 

Je kan jouw plan zo dikwijls bekijken als je er zin in hebt, er zaken aan toevoegen of eruit schrappen. Zo houd je je plan up to date. 
top

Informatie voor jongeren

Was je alles moe, zag je geen uitweg meer? Dacht je aan zelfmoord als een oplossing voor je probleem? Had je het gevoel dat niets of niemand je nog kon helpen? Deze gevoelens zijn echt. En ook het verdriet, de angst en onzekerheid. Het is psychische pijn. Maar je bent niet alleen, andere jongeren hebben dit ook meegemaakt.

Verhalen van andere jongeren

Wat andere jongeren geholpen heeft, kan je lezen op On Track Again. Je vindt er video’s waarin jongeren vertellen over wat zij hebben meegemaakt en hoe het nu met hen gaat. Op de site vind je ook dingen die je kan doen om jezelf te helpen. En…therapie? Waar is dat goed voor? Luister maar eens naar de ervaringen van jongeren die in therapie zijn gegaan en hulp hebben gezocht.

De app On Track Again helpt je weer op weg

In de app On track Again kan je:

  • Je eigen hulpkit te maken waaraan je zelf rustgevende muziek, foto’s en helpende quotes kan toevoegen
  • Contacten toevoegen van familie, vrienden en hulplijnen die je in nood kan contacteren
  • Een dagboek bijhouden dat je kan delen met mensen die je kunnen helpen
  • Filmpjes met getuigenissen van jongeren bekijken over wat hen heeft geholpen na een zelfmoordpogin
  • Een persoonlijk veiligheidsplan maken

Via de app is al deze informatie altijd toegankelijk en kan je eenvoudig contact zoeken en hulp vragen.

 

Zet de app On Track Again op je smartphone, zo heb je altijd hulp bij de hand.

Je vindt de app hier:

Voor Android: Voor iPhone:

 

top

Jongeren getuigen

Rani, 16 jaar

Shana, 19 jaar

Glen, 16 jaar

Hilde, 18 jaar

Tim, 13 jaar

Simon, 15 jaar

Alle filmpjes zijn eigendom van de Organisatie Zorg voor Suïcidepogers. Getuigenissen zijn nagespeeld door acteurs.

© Zelfmoord1813 - disclaimer

Creatie: Kunstmaan